ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو

ورم مچ پا بعد از تعویض مفصل زانو

ورم مچ پا پس از تعویض مفصل زانو یکی از مشکلات شایع و نسبتاً معمولی است که بیماران ممکن است با آن مواجه شوند. جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو، یک جراحی پیچیده و حساس است که برای بهبود عملکرد و کاهش درد در بیماران با آسیب‌های شدید زانو انجام می‌شود. با این حال ممکن است این جراحی باعث بروز برخی عوارض پس از عمل مانند ورم مچ پا شود. در واقع تورم پا پس از جراحی تعویض زانو به دلیل ضربه و جراحی انجام شده، کاملا طبیعی است، اما شما می‌توانید با روش‌های مختلفی مانند انجام تمرینات و حرکات اصلاحی، استفاده از کمپرس یخ، رعایت رژیم غذایی مناسب و …، آن را به خوبی برطرف کنید.

کاهش ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو

علائم ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند با مجموعه‌ای از علائم همراه باشد که لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. این علائم شامل موارد زیر است:

تورم و التهاب: یکی از واضح‌ترین علائم، تورم قابل مشاهده در ناحیه مچ پا و گاهی در کل پا است. این تورم ممکن است بلافاصله پس از جراحی شروع شده و یا چند روز بعد از عمل ظاهر گردد.

درد و حساسیت: ورم پا می‌تواند باعث درد و حساسیت در ناحیه مچ پا شود. این درد ممکن است با لمس یا فشار بر ناحیه متورم افزایش یابد.

قرمزی و گرما: ناحیه متورم ممکن است قرمز و گرم شود که این نشانه‌ها معمولاً به دلیل التهاب ناشی از جراحی است. همچنین پوست ناحیه جراحی شده ممکن است تغییر رنگ داده و کبود یا بنفش شود که این تغییر رنگ، نشان‌دهنده تجمع خون یا مایعات زیر پوست است.

سفتی و محدودیت در حرکت: ورم می‌تواند باعث احساس سفتی و محدودیت در حرکت مچ پا شود. در نتیجه بیمار ممکن است در حرکت دادن پای خود با مشکل مواجه شود. فشار ناشی از تورم همچنین ممکن است به عصب‌ها آسیب برساند و باعث کاهش حس در ناحیه مچ پا و پا شود.

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

برای درمان و کاهش ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، مجموعه‌ای از روش‌های درمانی و مراقبتی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها به بهبودی سریع‌تر ورم مچ پای خود کمک کنید. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

1. استراحت و بالا بردن پا

استراحت کافی و بالا نگه داشتن پا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در چند نوبت روزانه می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. قرار دادن پا در موقعیتی بالاتر از سطح قلب به کاهش تجمع مایعات در ناحیه جراحی شده و در نتیجه کاهش ورم و التهابات ناشی از آن به خوبی کمک می‌کند.

2. استفاده از یخ

استفاده از کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه هر چند ساعت یک بار می‌تواند التهاب و ورم را کاهش دهد. حتماً بین یخ و پوست خود، یک پارچه یا حوله قرار دهید تا از آسیب به پوست جلوگیری شود.

3. استفاده از بانداژهای فشاری

استفاده از بانداژهای فشاری یا جوراب‌های مخصوص واریس نیز می‌تواند به کاهش ورم مچ پا پس از تعویض مفصل کمک کند. چرا که این بانداژها در فشردن ناحیه متورم و بهبود جریان خون موثر هستند.

4. تمرینات فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی تحت نظر یک متخصص می‌تواند به تقویت عضلات پا و بهبود جریان خون کمک کند. این تمرینات همچنین از سفت شدن مفاصل جلوگیری کرده و به کاهش ورم پا پس از عمل کمک می‌کنند.

5. مصرف داروهای ضد التهاب

بهترین دکتر ارتوپد در شرق تهران، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را برای بیمار تجویز کرده که در کاهش درد و ورم پا پس از جراحی موثر است. به همین دلیل لازم است حتماً داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

6. مراقبت از زخم

مراقبت مناسب از ناحیه جراحی شده و تعویض منظم پانسمان‌ها می‌تواند از عفونت بعد از تعویض مفصل زانو جلوگیری کرده و به کاهش التهابات پس از آن کمک کند. در صورت مشاهده هرگونه نشانه عفونت مانند قرمزی، گرما یا ترشحات و علائم غیر عادی در محل زخم‌ها، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ورم پا چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو ادامه پیدا می کند؟

مدت زمان بهبود ورم پا پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته و برای افراد مختلف، بین چند هفته تا چند ماه متغیر است. برخی از این عوامل شامل وضعیت عمومی سلامتی بیمار، میزان ورم، نوع جراحی و رعایت مراقبت ‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، واکنش بدن به جراحی، میزان فعالیت بیمار و … است. در هفته‌های اولیه پس از جراحی، ورم مچ پا معمولاً شدیدتر بوده و به تدریج با انجام مراقبت‌های لازم کاهش می‌یابد. در ماه‌های بعدی، کاهش قابل توجهی در ورم مچ پا مشاهده شده چرا که در این مدت با انجام تمرینات فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی، جریان خون بهبود یافته و التهابات مچ پا به تدریج کاهش می‌یابد. اما لازم است در این مدت، به علائم و نشانه‌های ورم مچ پای خود توجه داشته و در صورت مشاهده ورم شدید و ناگهانی، درد شدید و غیر طبیعی، تب و لرز، تغییر رنگ پوست و یا هر گونه تغییر غیر عادی در ناحیه جراحی شده باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *