خواب بعد تعویض مفصل زانو

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو چگونه باید باشد؟ برای استراحت کردن و خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ رعایت نکات و مراقبت های مربوط به خوابیدن پس از جراحی زانو چه تاثیری در روند بهبودی فرد دارد؟

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو تاثیر بسزایی در تسریع روند درمانی و مدت زمان بهبودی بیمار داشته و به همین دلیل لازم است افرادی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده و یا در حال سپری کردن دوران نقاهت بعد از این عمل هستند، نکات مراقبتی در مورد نحوه خوابیدن بعد از انجام این عمل را به خوبی رعایت کنند.

نحوه خوابیدن بعد تعویض مفصل زانو

خوابیدن به پشت بعد از تعویض مفصل زانو

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو خوابیدن به پشت و به حالت دراز کشیده به پشت است. این حالت خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو به بهبود سریع‌تر کمک کرده و ناحیه جراحی شده را از آسیب‌های احتمالی به خوبی در امان نگه می‌دارد. اما در این حالت نیز باید نکات مراقبتی مربوط به آن را رعایت کنید، به عنوان مثال از بالش‌های مناسب برای محافظت از نواحی پشتی و گودی کمر خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از بالش‌‌های کوچک برای قرار دادن زیر زانوها استفاده کنید تا به این ترتیب از تحریک ناحیه جراحی شده و ایجاد فشار بر روی آن جلوگیری کنید.

خوابیدن روی شکم بعد از تعویض مفصل زانو

بعد از تعویض مفصل زانو بهتر است حداقل تا مدتی از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید چرا که خوابیدن در این حالت می‌تواند فشار زیادی بر زانو و ناحیه جراحی شده وارد کرده و روند بهبودی را با اختلال مواجه کند. در واقع خوابیدن روی شکم پس از جراحی تعویض مفصل زانو، ممکن است باعث اعمال فشار و تنش بر روی مفصل زانوی جدید و در نتیجه تشدید درد و کاهش عملکرد آن شود. ضمن آن که پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، بخش‌های جراحی شده در حال بهبود و التیام بوده و خوابیدن روی شکم با ایجاد فشار و ورم در آن ناحیه می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را نیز افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

خوابیدن به پهلو بعد از تعویض مفصل زانو

خوابیدن به پهلو بعد از تعویض مفصل زانو نیز نحوه مناسبی برای خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو بوده و برای افرادی که نمی‌توانند به پشت بخوابند، گزینه مناسبی است. اما بهتر است برای خوابیدن در این حالت، زانوی جراحی شده را رو به سقف قرار داده و از خوابیدن بر روی آن خودداری کنید. همچنین بهتر است یک یا چند بالش را بین زانوهای خود قرار دهید تا زانوهای خود را در موقعیت مناسبی قرار داده تا از خم شدن و یا وارد آمدن فشار بر آن‌ها محافظت ‌کند. این اقدام مراقبتی افزون بر این، از حرکات زائد و اضافی زانو هنگام خواب جلوگیری کرده و از این طریق به کاهش درد، التهاب و تورم مفصل زانو کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: بازسازی رباط های صلیبی زانو

نکات مراقبتی خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

در ادامه به سایر نکات مراقبتی هنگام خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو پرداخته‌ایم. با رعایت این نکات می‌توانید به حفظ سلامتی مفصل زانوی جدید خود کمک کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. از جمله این مراقبت‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از محافظ زانو: محافظ زانو یا سایر وسایل محافظتی مشابه می‌توانند زانو را در مقابل ضربه‌ها و صدمات محافظت کنند. از محافظ‌های زانو در ورزش‌هایی مانند اسکی، اسکیت‌بورد، فوتبال و سایر ورزش‌هایی که خطر ضربه به زانو وجود دارد استفاده کنید.
  • اجتناب از فعالیت‌های خطرناک: سعی کنید از فعالیت‌ها یا ورزش‌هایی که خطر ضربه به زانو را افزایش می‌دهند، پرهیز کنید. به عنوان مثال، از ورزش‌های سنگین یا ورزش‌هایی که در آن‌ها احتمال سقوط یا ضربه به زانو بالا است، اجتناب کنید.
  • تقویت عضلات پیرامونی زانو: با تقویت عضلات پیرامونی زانو، می‌توانید استحکام و پایداری مفصل زانو را افزایش دهید. این عضلات شامل عضلات ران، عضلات پشت ران و عضلات کشسانی بوده و شما می‌توانید با انجام تمرینات تقویتی و اصلاحی مناسب، این عضلات را به خوبی تقویت کرده و به بهبود زانوی خود کمک کنید.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *