اقدامات بعد تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چه اهمیتی دارد؟ مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چه نقشی در کاهش عوارض آن دارد؟ بعد از جراحی مفصل هیپ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ زندگی پس از تعویض مفصل لگن چگونه بوده و از چه زمانی می‌توان فعالیت‌های خود را مانند قبل از سر گرفت؟

مفصل لگن یکی از مهمترین مفاصل بدن بوده و هرگونه مشکل در آن می‌تواند تاثیر زیادی بر توانایی انجام فعالیت‌های مختلف روزمره داشته باشد. در صورتی که به دلیل بیماری‌هایی مانند آرتروز و … به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارید، باید به مراقبت های پس از عمل به خوبی توجه کنید. حال سوال اینجاست که چه زمانی باید استراحت کرد؟ چه مراقبت هایی پس از عمل لازم است؟ و زندگی پس از تعویض مفصل لگن چگونه خواهد بود؟ در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مراقبت بعد تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن هنگام ترخیص از بیمارستان

بستری شدن در بیمارستان بعد از جراحی تعویض مفصل لگن معمولاً بین 1 تا 2 روز طول می‌کشد که بستگی به سرعت بهبودی شما دارد. اگر تعویض مفصل لگن به صورت سرپایی انجام شود، در همان روز جراحی می‌توانید مرخص شده و به خانه بروید. قبل از این که از بیمارستان مرخص شوید، باید توانایی انجام چند کار شامل موارد زیر را داشته باشید:

  • خودتان بتوانید به تخت بروید و از تخت خارج شوید.
  • احساس درد و ناراحتی‌تان قابل کنترل باشد.
  • توانایی خوردن، نوشیدن و همچنین استفاده از سرویس بهداشتی را داشته باشید.
  • شما باید بتوانید با یک وسیله کمکی (عصا یا واکر) روی سطحی هموار راه رفته و از دو یا سه پله بالا و پایین شوید.
  • توانایی انجام تمرینات و ورزش‌های اصلاحی گفته شده از سوی پزشک را داشته باشید.
  • اقدامات مراقبتی در رابطه با لگن را بدانید تا بتوانید از آسیب‌های احتمالی به خوبی جلوگیری کنید.

اگر هنوز نمی‌توانید این گونه فعالیت‌ها و اقدامات را برآورده سازید، ترخیص و بازگشت مستقیم به خانه می‌تواند خطرناک باشد. در این صورت ممکن است به طور موقت به یک مرکز توانبخشی یا پرستاری متخصص منتقل شوید.

وقتی مرخص می‌شوید، تیم مراقبت‌های درمانی اطلاعاتی را برای پیگیری روند بهبودی‌تان در خانه در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگام مرور این دستورالعمل‌ها، همراه داشتن یکی از اعضای خانواده یا یکی از مراقبین مهم است، زیرا لازم است آن‌ها نیز آگاهی کافی را برای روند درمان شما کسب کنند. اگرچه میزان عوارض پس از تعویض کامل لگن کم است، اما پس از بروز این عوارض احتمالی، روند بهبودی کامل کندتر و طولانی‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت از زخم بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، باید تا زمان بهبودی کامل از زخم‌ها و پانسمان‌های بعد از عمل نیز به خوبی مراقبت کنید.

بخیه‌های زیر پانسمان ممکن است قابل جذب بوده و یا حدود دو هفته بعد از جراحی برداشته شوند. بهتر است از خیس شدن محل زخم تا پیش از بهبودی  کامل و ترمیم اولیه، خودداری شود؛ این مدت حدود ۳-۵ روز طول می‌کشد و نشانه ترمیم اولیه این است که زخم کاملاً بسته باشد و ترشح یا خونریزی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

نکات مراقبتی بعد از تعویض مفصل لگن

نکات مراقبتی دیگری که باید بعد از تعویض مفصل لگن رعایت کنید، عبارتند از:

  • استفاده مرتب و به موقع از داروهای تجویز شده توسط پزشک برای جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع‌تر پس از جراحی بسیار حائز اهمیت است.
  • حفظ تمیزی و خشکی محل زخم‌ها و برش‌های جراحی و تعویض آن‌ها طبق دستور پزشک ضروری است.
  • در ایام اولیه پس از جراحی، از رفتن به حمام خودداری کنید تا زمانی که بخیه‌ها به خوبی جذب شده و برش‌ها بسته شوند.
  • استفاده از عصا و واکر تاثیر بالایی در روند بهبودی شما داشته و کمک می‌کند تا تمامی وزن خود را بر روی ناحیه جراحی شده نیندازید و از این طریق، فشار کمتری به آن وارد کنید.
  • مصرف مایعات کافی به بهبودی بهتر کمک کرده و استفاده از کمپرس یخ نیز، برای کاهش درد و ورم توصیه می‌شود.
  • از صندلی‌های استاندار استفاده کرده و هنگام بلند شدن از دسته‌های صندلی کمک بگیرید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین، بلند کردن اجسام، فعالیت‌های ورزشی و … حداقل به مدت 6 تا 8 هفته پس از جراحی تعویض مفصل لگن خودداری کنید.
  • تمریناتی که پزشک و فیزیوتراپیست توصیه می‌کنند را به دقت انجام دهید.
  • در صورت وجود درد در عضلات، ورزش و حرکات اصلاحی را کاهش دهید اما هرگز ورزش را برای مدت طولانی متوقف نکنید؛ همچنین لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از لخته شدن خون، بعد از جراحی بلند شوید و با کمک افراد دیگر، واکر و عصا راه بروید، همچنین بعد از مشورت با پزشک، هر روز پیاده‌روی کنید و به تدریج فاصله آن را افزایش دهید.
  • سعی کنید در دوران بهبودی مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. یک رژیم غذایی متعادل همراه با مکمل‌های آهن به ترمیم بافت ناحیه جراحی و بازگرداندن قدرت به ماهیچه کمک می‌کند.
  • حداقل به مدت 4 هفته بعد از جراحی تعویض مفصل لگن از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید، زیرا بهبودی شما را به تاخیر انداخته و عوارض و مشکلات بعدی را به دنبال دارد.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *