مراقبت های بعد تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو شامل چه نکاتی است؟ بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه اقدامات مراقبتی باید صورت گیرد؟ بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه مدت زمانی را باید برای استراحت و طی کردن دوران نقاهت در نظر گرفت؟ مفصل زانوی جدید پس از جراحی به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟ چه مدت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌توان فعالیت‌های خود را از سر گرفت؟

جراحی تعویض مفصل زانو از جمله جراحی‌های ارتوپدی است که با هدف بهبود آسیب دیدگی و درمان دردها و بیماری‌های زانو انجام شده و می‌توان گفت دوره نقاهت نسبتا طولانی دارد. به همین دلیل، استراحت کردن و رعایت مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر بسیاری در روند بهبودی بیمار پس از جراحی دارد. در نتیجه بهتر است در مورد اقدامات مراقبتی بعد از این جراحی اطلاعات لازم را به دست آورده و با رعایت آن‌ها به بهبودی سریع‌تر خود کمک کنید.

مراقبت بعد از تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو هنگام ترخیص از بیمارستان

بعد از ترخیص از بیمارستان پس از جراحی تعویض مفصل زانو، حتما باید به فراهم کردن شرایط مناسب در خانه توجه کنید تا بتوانید به راحتی حرکت کنید و از زندگی روزمره خود لذت ببرید. به عنوان مثال، از صندلی‌هایی که نشیمنگاه آنها بالاتر از حد عادی باشد استفاده کنید تا نشستن و برخاستن شما راحت‌تر باشد. همچنین، وسایل مورد نیاز خود را در نزدیکی قرار دهید و از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید. در زمان استحمام نیز از صندلی مخصوص استفاده کنید تا فعالیت‌های خود را به راحتی انجام دهید. برای راحتی بیشتر، حتما به توصیه‌های متخصص ارتوپدی خود توجه کنید.

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

انجام فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پس از عمل جراحی، فیزیوتراپیست با شما در بیمارستان ملاقات کرده و نکات مهم مراقبتی و تمرینات لازم را به شما آموزش می‌دهد. فیزیوتراپیست همچنین برنامه توانبخشی و ورزشی مناسب را برایتان در نظر گرفته و آن را به شما ارائه می‌کند. ممکن است در حین انجام این تمرینات کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید، بنابراین جراح داروهای مسکن لازم را برای شما تجویز خواهد کرد. لازم است به یاد داشته باشید تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی لازم بعد از عمل تعویض مفصل زانو را باید به صورت منظم و به ترتیب مشخص شده، هم در بیمارستان و هم در خانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درمان آسیب های ورزشی زانو

مراقبت از زخم جراحی زانو

پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، تورم در اطراف زخم به مدت چند ماه امری طبیعی است. اما اگر شما قرمزی، التهاب یا هر گونه نشانه دیگری اطراف زخم خود مشاهده کنید، حتما باید به جراح خود مراجعه کنید. برای کاهش تورم زانوی خود می‌توانید از یخ و استفاده از جوراب‌های مخصوص کمک بگیرید. روش مناسب قرار دادن پا در حین خواب نیز توسط جراح به شما توضیح داده خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید هیچ‌گاه به‌صورت خودسرانه از هیچ دارویی برای کاهش درد استفاده نکنید و در صورت لزوم حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بازسازی رباط های صلیبی زانو

نکات مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

نکات مراقبتی دیگری که لازم است بعد از جراحی تعویض مفصل زانو رعایت کرده و آن‌ها را در نظر بگیرید عبارتند از:

  • هنگام چرخیدن یا تغییر جهت تا جایی که ممکن است به زانو و پای عمل شده فشار وارد نکرده و سعی کنید قدم های کوچک بردارید.
  • از سریع تکان دادن زانو و ناحیه جراحی شده اجتناب کنید.
  • از بلند کردن و یا حمل کردن اجسام سنگین با وزن بیش از 5 کیلوگرم خودداری کنید چرا که این کار فشار زیادی بر  زانوی شما وارد خواهد کرد. بهتر است برای انجام چنین فعالیت‌هایی حتما از دیگران کمک بگیرید.
  • همچنین برای رانندگی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بهتر است تا زمان بهبودی کامل و تا مدت زمانی حدود شش هفته بعد از عمل، از افراد دیگر کمک بگیرید.
  • داروهای تجویز شده را حتما طبق دستور پزشک مصرف کرده و از مصرف داروی خودسرانه پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است عوارضی از قبیل خونریزی را به دنبال داشته باشند. داروهای بعد از تعویض مفصل زانو همچنین برای کاهش دردهای احتمالی پس از عمل مناسب بوده و برای بهبودی سریع‌تر برای شما کمک‌کننده خواهند بود. ضمن آن که مصرف برخی از داروهای رقیق کننده پس از تعویض مفصل زانو لازم بوده تا از لخته شدن خون جلوگیری کند.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *