سن تعویض مفصل زانو

سن مناسب تعویض مفصل زانو

سن مناسب تعویض مفصل زانو چه سنی است؟ بهترین سن برای عمل زانو چگونه تشخیص داده می‌شود؟ سن فرد چه تاثیری در نتایج جراحی تعویض مفصل زانو خواهد داشت؟

جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از روش‌های مهم درمانی بوده که برای افرادی که دچار فرسایش و آسیب‌دیدگی شدید مفصل زانو هستند، پیشنهاد می‌شود. این روش، به عنوان آخرین گزینه درمانی و هنگامی که درمان‌های دیگر موثر واقع نشده باشد، از سوی پزشک در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله، به بررسی سن مناسب و بهترین زمان انجام این روش جراحی و مواردی که باید در آن نظر گرفته شوند، خواهیم پرداخت.

سن مناسب تعویض مفصل زانو

بهترین سن برای عمل تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است در هر سنی انجام شده و در واقع نمی‌توان بهترین سن و یا سن مشخصی را برای انجام آن تعیین کرد. چرا که زانوی فرد ممکن است در هر سنی آسیب دیده و یا برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند نشستن، راه رفتن و … درد شدیدی برای فرد ایجاد کرده و به طور کلی به جراحی تعویض مفصل نیاز داشته باشد. متوسط سن افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می‌دهند، بین ۳۰ تا ۸۰ سال است، اما میانگین سنی گفته شده بدان معنی نیست که این عمل جراحی برای افراد با سن کمتر و یا بیشتر مناسب نیست. به عبارت دیگر، مشکلات زانو و نیاز به تعویض مفصل زانو ممکن است در هر سنی به وجود آید.

بیماری آرتروز زانو یکی از اصلی‌ترین عوامل و دلایل نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو بوده که در بیشتر موارد در افراد بالای ۵۰ سال شیوع دارد. اما این بیماری می‌تواند برای افراد جوان‌تر نیز رخ داده و نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو را در آنان افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل زانو چقدر طول می‌کشد؟

سنین رایج جراحی تعویض مفصل زانو چه محدوده سنی است؟

اغلب توصیه شده است که جراحی تعویض مفصل زانو برای افراد مسن‌تر، مفیدتر است. به طور معمول، افراد بالای ۵۰ سال را به عنوان کاندیدای مناسب برای این جراحی می‌شناسند. به عبارت دیگر، سن مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر از ۵۰ سال است. از طرف دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد که میانگین سن رایج برای انجام این عمل در سراسر جهان، حدود ۶۵ سالگی است. در واقع هیچ محدودیت سنی برای انجام این عمل جراحی وجود ندارد اما پزشکان و جراحان سعی دارند برای درمان افراد زیر پنجاه سال، ابتدا از روش‌های درمانی دارویی و یا فیزیوتراپی استفاده کنند. اما افزون بر سن، عوامل متعدد دیگری نیز برای انجام این عمل جراحی زانو اهمیت دارد. از جمله این عوامل می‌توان به میزان دردی که فرد در ناحیه زانوی خود دارد، محدودیت‌های حرکتی و یا محدودیت‌هایی که فرد در فعالیت‌های روزانه خود دارد، اشاره کرد. همچنین وضعیت سلامت عمومی بدن فرد، سوابق بیماری‌ها، مشکلات قلبی و … نیز در ضرورت انجام این عمل جراحی و یا اجتناب از آن نقش خواهد داشت.

جراحی تعویض مفصل زانو در سنین بالا

جراحی تعویض مفصل زانو عموما در سنین بالا و سن بالای 60 سال که بیشترین احتمال برای آسیب‌دیدگی زانو و نیاز به تعویض مفصل زانو وجود دارد، انجام می‌شود. چرا که با افزایش سن، مفاصل زانو دچار سایش و فرسایش بیشتری شده و ممکن است عملکرد مناسب خود را از دست بدهند. فرسایش زانو در سنین بالا عمدتا در اثر تغذیه نامناسب در دوران جوانی، ضربات مختلف، حرکات ورزشی سنگین و یا اشتباه و … ایجاد شده و در سنین 80 تا 90 سالگی به بیشترین میزان آسیب می‌رسد. در این حالت، بیمار با درد شدیدی مواجه شده و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره خود را از دست می‌دهد.

بهبودی بعد از تعویض مفصل زانو در سالمندان چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی بعد از ایمپلنت زانو به عوامل مختلفی شامل آسیبی که به زانو وارد شده، روش جراحی انجام شده، سن بیمار و … بستگی خواهد داشت. ترخیص از بیمارستان بعد از انجام جراحی تعویض مفصل زانو نیز متغیر بوده اما به طور معمول بین دو تا چند روز طول می‌کشد. پس از ترخیص از بیمارستان نیز، بیمار باید تحت نظر فیزیوتراپ، حرکات و تمرینات اصلاحی را انجام داده تا بتواند توان حرکتی خود را خیلی سریع به دست بیاورد. رعایت توصیه‌های پزشک، مصرف به موقع داروهای تجویز شده و مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اما به طور کلی می‌توان گفت دوره بهبودی جراحی تعویض مفصل زانو در سالمندان حدود سه ماه بوده و بسیاری از بیماران ممکن است در روزهای اولیه، به عصا و یا واکر نیاز داشته باشند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *