جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یکی از عمل های جراحی بسیار حساس و پیچیده است که معمولا بیمارانی که باید از این تکنیک استفاده کنند، دچار نگرانی و اضطراب شدید خواهند شد. در صورت وجود آسیب در اندام‌های حرکتی و مفاصل لگن، فرد نمی‌تواند به خوبی راه برود و در این ناحیه درد شدیدی را احساس می‌کند. معمولا افرادی که با آسیب در مفصل لگن دچار هستند، به حالتی از این اندام خود استفاده می‌کنند که بعد از مدتی سبب ایجاد ساییدگی شده و عوارض ناخوشایندی را رقم می‌زند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسب و جامعی در رابطه با نحوه این جراحی به دست آورید.

تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن برای درمان مفاصل آسیب دیده با استفاده از پروتز مصنوعی انجام می‌شود که تمامی درد های این ناحیه و مشکلات دیگر نظیر ساییدگی، خوردگی، شکستگی و …. را رفع می‌کند. برای هر فرد بسته به شرایط جسمی متفاوت، بخشی از مفصل آسیب دیده تعویض شده و یا تمامی قسمت‌های مفصل لگن با ایمپلنت جایگزین خواهد شد. عمل تعویض مفصل لگن بسیار حساس و پیچیده بوده و مراجعه به بهترین جراح بیماری های استخوانی و مفاصل برای انجام این عمل اهمیت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل لگن یک روش جراحی تهاجمی بسیار پیچیده است اما اگر نزد جراح متخصص و با تجربه انجام شود، جای نگرانی نخواهد داشت. در ادامه برای درک بهتر چگونگی انجام عمل تعویض مفصل لگن، مراحل آن را توضیح خواهیم داد.

آماده‌ سازی قبل از جراحی برای بیماران تعویض مفصل لگن بسیار مهم و حیاتی بوده و در زمان بستری آزمایش های لازم در بیمارستان انجام می‌شود و بعد از تست حساسیت به بیهوشی، بیمار به اتاق عمل منتقل می‌گردد. بعد از انجام بیهوشی، برشی برای رسیدن به مفصل آسیب دیده، ایجاد می‌شود که ممکن است از ناحیه جلوی پا و یا از قسمت پشت این برش انجام شود. این برش‌ها به اندازه‌ای خواهند بود که جراح بتواند دسترسی لازم را برای جایگزین کردن مفصل مصنوعی داشته باشد.

جراح با استفاده از ابزار مخصوص، مفصل آسیب دیده و نواحی از بین رفته لگن را برش داده و استخوان لگن و استخوان ران برای نصب پروتز لگن آماده می‌شوند. برش، شکل دهی استخوان و سوراخ کردن بخشی از استخوان برای قرارگیری پایه پروتز از سایر کارهایی است که در طول عمل انجام می‌شود.

در مرحله بعدی مفصل مصنوعی در محل مشخص شده، بین استخوان لگن و استخوان ران قرار می‌گیرد. این ایمپلنت‌ها با شیوه مخصوص بعد از قرارگیری در جای درست، محکم می‌شوند. بعد از پایان فرآیند تعویض مفصل لگن، محل برش با استفاده از بخیه و پانسمان بسته شده و بیمار برای بررسی سلامت به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود. لازم به ذکر است مصرف دارو های تجویز شده و همچنین رعایت توصیه‌های پزشکی و کاهش وزن تاثیر زیادی در سرعت بهبود بیمار دارد.

بیشتر بخوانید: بازسازی رباط های صلیبی زانو

چه زمانی تعویض مفصل لگن توصیه می‌شود؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که عمل تعویض مفصل لگن معمولاً در چه مواردی توسط جراح توصیه می‌شود؟ گاهی وسعت مشکلات به حدی است که جراح بهترین راه حل پیشنهادی را عمل تعویض مفصل لگن می‌داند. ساییدگی در مفصل لگن و عدم درمان، سبب شده تا آسیب‌هایی به مفاصل زانو و عضلات ران و مهره‌های کمر وارد شده و چالش‌های بیشتری برای بیمار به وجود آید.

  • آسیب مفصل لگن: اگر مفصل لگن شما به دلیل آسیب، آرتروز التهاب مفصلی یا سایر مشکلات تخریب شده و درد شدید، محدودیت حرکتی، ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال داشته است، جراحی تعویض مفصل لگن توصیه می‌شود.
  • آرتروز شدید: اگر آرتروز یا خرابی طبیعی مفصل لگن به حدی شدید شده باشد که درمان‌های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی موثر نباشد، گزینه پیشنهادی انجام این روش جراحی است.
  • شکستگی مفصل لگن: در برخی موارد به دلیل تصادف و یا حوادث دیگر ممکن است مفصل لگن دچار شکستگی شود و انجام این عمل جراحی برای بیمار لازم و ضروری باشد.
  • بیماری‌های التهابی: التهاب مفصل روماتوئید و آرتریت روماتوئید، در برخی موارد باعث تخریب و آسیب جدی به مفصل لگن می‌شود.
  • مشکلات مادرزادی: گاهی برخی افراد به دلایل مشکلات مادرزادی ناچار به انجام این جراحی بوده تا بتوانند راه بروند و یا اندازه دو پای خود را یکسان کنند تا در طولانی مدت به مفصل زانو نیز آسیب وارد نشود.

با این حال، تصمیم نهایی برای جراحی تعویض مفصل لگن باید توسط جراح بیماری های مفصلی تشخیص داده شود. پزشک جراح در واقع بر اساس سوابق پزشکی فرد، ارزیابی جسمانی، تصاویر تشخیصی MRI و سایر عوامل فردی بیمار بهترین روش درمانی را برای بیمار تجویز می‌کند.

مزایای تعویض مفصل لگن

برخی افراد ممکن است دچار آسیب و درد در ناحیه مفصل لگن بوده اما به دلیل دانش ناکافی از انجام این جراحی هراس داشته و از مزایای عمل تعویض مفصل لگن اطلاعات کافی نداشته باشند.

  • از مهمترین مزایای عمل تعویض مفصل لگن، درد در ناحیه آسیب دیده به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.
  • عملکرد و حرکت مفصل لگن بهبود می‌یابد و بیماران قادر به انجام فعالیت‌‌های روزمره مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله و انجام فعالیت های شخصی بدون نیاز به کمک دیگران خواهند بود.
  • کاهش درد و افزایش حرکت و ایجاد توانایی برای حضور در اجتماع و یا محل کار از مزایای این جراحی به شمار می‌رود.
  • این روش دارای ماندگاری بالایی بوده و فرد حداقل تا 20 سال دیگر نیازی به انجام هیچ جراحی ترمیمی ندارد. ناگفته نماند که این مورد به رخداد حوادث و یا مراقبت ها نیز بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: درمان آسیب های ورزشی زانو

آمادگی برای تعویض مفصل لگن

آمادگی برای تعویض مفصل لگن شامل مراحلی است که قبل از جراحی تعویض مفصل لگن باید انجام شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. اولین قدم برای آمادگی جراحی تعویض مفصل لگن، مشاوره با بهترین جراح است. در این مرحله، پزشک به شما درباره فرآیند جراحی، ریسک‌ها و مزایا، نحوه آمادگی جسمانی و مراقبت  بعد از عمل تعویض مفصل لگن توضیح می‌دهد.
  2. انجام تست‌ها و آزمایش‌های قبل از عمل مانند آزمایش خون، اکوکاردیوگرافی و آزمایش‌های تصویربرداری از ناحیه مفصل آسیب دیده ضروری است.
  3. مصرف برخی داروها که ممکن است باعث خونریزی حین جراحی یا بعد از عمل شود، مانند آسپرین و رقیق کننده های خون باید طبق دستور پزشک متوقف و یا جایگزین شوند. همچنین در صورتی که در حال مصرف داروی خاصی هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. در صورتی که به بیماری خاصی و یا عفونت مبتلا هستید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی بیماری‌ها در روند عمل تاثیر به سزایی دارند.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *