زمان جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چقدر طول می‌کشد؟

جراحی تعویض مفصل زانو چقدر طول می‌کشد؟ عمل تعویض مفصل زانو چند ساعت طول می کشد؟

جراحی تعویض مفصل زانو یا همان آرتروپلاستی زانو، به جراحی اشاره دارد که در آن مفصل آسیب دیده زانو با یک مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین می‌شود. مفصل مصنوعی از آلیاژهای فلزی، پلاستیک و پلیمری ساخته شده است که عملکردی مشابه زانوی طبیعی دارد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند جراحی تعویض مفصل زانو یک فرآیند پیچیده و طولانی است و همیشه از پزشک خود سوال می‌کنند که این عمل چقدر طول می‌کشد؛ اما این عمل جراحی که شامل فرآیند برداشتن و جایگزین کردن مفصل مصنوعی با مفصل آسیب دیده است، در حالت کلی در مدت زمانی حدود 2 ساعت انجام خواهد شد. در این مقاله به بررسی و توضیحات بیشتری در رابطه با مدت زمان جراحی تعویض مفصل زانو پرداخته‌ایم.

جراحی تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد

مدت زمان جراحی تعویض مفصل زانو کامل

در جراحی تعویض مفصل زانو کامل، هر دو طرف زانو با پروتز جایگزین می‌شوند و این عمل حدود یک تا سه ساعت زمان می‌برد. در این نوع عمل تعویض مفصل زانو، جراح برشی از جلوی زانو ایجاد می‌کند تا به کشکک زانو دسترسی داشته باشد و انتهای آسیب‌دیده استخوان‌های ران و ساق پا را برش خواهد داد. سپس انتهای زانو با دقت اندازه‌گیری شده و پروتزهای جایگزین به شکل مناسب و دقیقی قرار داده می‌شوند تا مفصل به راحتی حرکت کند.

پس از این مرحله و انجام تنظیمات و اقدامات لازم، انتهای استخوان‌ها تمیز شده و پروتز زانو در سر جای خود قرار خواهد گرفت. انتهای استخوان‌ها با قطعه‌‌ای فلزی و گرد جایگزین می‌شوند و انتهای استخوان‌های ساق پا با صفحات و قطعات مناسبی جایگزین می‌شوند. یک قطعه پلاستیکی بین پروتزها قرار داده شده تا جایگزینی برای غضروف بوده و اصطکاک را کاهش دهد. در انتهای عمل جراحی نیز، زخم‌ها و برش‌های ایجاد شده، بسته و پانسمان زده خواهد شد. انجام این اقدامات در جراحی تعویض مفصل زانو به صورت کامل در حالت کلی حدود دو تا سه ساعت زمان برده و طول خواهد کشید.

بیشتر بخوانید: بازسازی رباط های صلیبی زانو

تعویض مفصل زانو به صورت نیمه کامل

اگر تنها یک طرف از زانو آسیب دیده باشد، احتمالاً می‌توانید جراحی زانو را به صورت نیمه کامل انجام دهید. این نوع جراحی به سادگی بیشتری انجام شده و شامل برش‌های کوچکتر و کمتری در برداشتن استخوان است. طبق برآوردها و تحقیقات انجام شده می‌توان گفت این جراحی در هر یک نفر از چهار نفری که به آرتروز زانو مبتلا هستند، انجام می‌شود.

جراحی تعویض مفصل زانو به صورت نیمه کامل همچنین شامل کاهش مدت زمان بستری و دوره نقاهت کمتر بوده و اغلب نیازی به انتقال خون نخواهد داشت. این نوع تعویض مفصل زانو در اکثر موارد باعث می‌شود که حرکات فرد بعد از جراحی طبیعی‌تر بوده و بیمار امکان فعالیت بیشتری خواهد داشت.

البته زمان مورد نیاز برای جراحی تعویض جزئی مفصل زانو در حالت کلی تنها حدود یک ساعت بوده و جراح ارتوپد در طول این عمل، بخش آسیب دیده مفصل را با یک پروتز جایگزین خواهد کرد. بیماران معمولاً همان روز جراحی تعویض مفصل زانو، به بیمارستان منتقل و بستری می‌شوند. جراح و متخصص بیهوشی به طور معمول در مورد گزینه‌های در دسترس تبادل نظر می‌کنند و به سوالات بیماران پاسخ می‌دهند. بسیاری از بیماران می‌توانند قبل از جراحی به کلینیک خود مراجعه کرده و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: درمان آسیب های ورزشی زانو

مدت زمان بستری بعد از عمل تعویض مفصل زانو

پس از جراحی تعویض مفصل زانو، معمولاً باید بین 2 تا 3 روز در بیمارستان بستری شده تا پس از تایید پزشک و بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شوید.

نتیجه گیری

عمل تعویض کامل مفصل زانو بین 1.5 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

عمل تعویض جزیی مفصل زانو بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد.

بهتر است قبل از عمل با جراح در مورد زمان تقریبی عمل تعویض مفصل زانوی خود صحبت کنید.

علاوه بر زمان عمل، باید زمان لازم برای آماده شدن برای عمل و ریکاوری بعد از عمل را نیز در نظر بگیرید.

به طور کلی بهتر است در بررسی این موضوع که جراحی تعویض مفصل زانو چند ساعت طول می‌ کشد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

شما باید چند ساعت قبل از عمل در بیمارستان بستری شوید.

بعد از عمل، باید چند روز در بیمارستان بستری بمانید.

کل زمان لازم برای ریکاوری بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌تواند چند ماه طول بکشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *