تغذیه بعد از تعویض مفصل زانو

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو چگونه است؟ بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه بخوریم؟ غذاهای مقوی بعد از جراحی پروتز زانو چه نوع غذاهایی هستند؟ تغذیه بعد از عمل مفصل زانو چه تاثیری در بهبودی پس از عمل دارد؟ عمل تعویض مفصل زانو یکی از جراحی‌های مهم و تأثیرگذار در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتروز یا سایر مشکلات مفصلی در ناحیه زانو است. تغذیه پس از این عمل جراحی نقش حیاتی در تسریع روند بهبودی، کاهش التهاب و افزایش قدرت و توانایی جسمانی بیمار دارد. ضمن آن که، انتخاب مواد غذایی مناسب و رعایت یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، تقویت سیستم ایمنی و کنترل وزن کمک کند که در نهایت موجب بهبودی سریع‌تر بیمار خواهد شد. در این مقدمه، به بررسی اصول و راهنمایی‌های کلی تغذیه‌ای پس از عمل تعویض مفصل زانو خواهیم پرداخت تا بیمار بتواند با رعایت این نکات، بهبودی سریع‌تر و موفق‌تری را تجربه کند.

تاثیر تغذیه در بهبودی تعویض مفصل زانو

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو چگونه باید باشد؟

مواد غذایی و رژیم تغذیه مناسب پس از جراحی تعویض مفصل زانو باید به گونه‌ای باشد که به رشد و بهبود بافت‌ها و نواحی جراحی شده کمک کرده و ضمن کاهش عوارض جانبی این جراحی، انرژی از دست رفته بدن بیمار را تامین کند. منابع غذایی مفید که بهتر است پس از عمل تعویض مفصل زانو آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید، عبارتند از:

  • مصرف غذاهای حاوی پروتئین‌ها

پروتئین برای بازسازی بافت‌ها و عضلات بدن ضروری است. منابع غذایی حاوی پروتئین شامل گوشت کم‌چرب، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات کم‌ چرب، و محصولات سویا هستند. همچنین مصرف انواع مغزها و دانه‌ها نیز می‌تواند به تأمین پروتئین مورد نیاز بدن پس از جراحی کمک کند.

  • مواد غذایی حاوی فیبر‌

یبوست بعد از تعویض مفصل زانو نیز از جمله مشکلات و عوارض شایع پس از عمل است که بهتر است جهت جلوگیری و بهبود آن حتما به رژیم غذایی خود توجه کنید. مصرف مواد غذایی و میوه‌های فیبردار از جمله نان، جوی دو سر، آلو، گلابی، لوبیا، حبوبات و … می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن برای پیشگیری و برطرف کردن این عارضه را به خوبی تامین کند.

  • امگا 3 و چربی‌های غیر اشباع

چربی‌های سالم و غیر اشباع نظیر روغن زیتون، آووکادو، مغزها و ماهی‌های چرب (مثل سالمون و تن) می‌توانند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. همچنین، اسیدهای چرب امگا 3 که عمدتا در ماهیان چرب نظیر ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن و … وجود دارد، در کاهش التهابات پس از جراحی موثر بوده و از این طریق، دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو را تسریع خواهد کرد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید بعد از تعویض مفصل زانو

از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید که مصرف آن‌ها بعد از تعویض مفصل زانو برای بدن مورد نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C

ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع فرآیند بهبودی زخم‌ها پس از جراحی پروتز زانو بسیار مفید است. میوه‌ها و مواد غذایی نظیر مرکبات، توت‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی از جمله منابع اصلی این ویتامین هستند.

  • ویتامین D و کلسیم

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D و همچنین کلسیم، نقش مهمی در بهبودی و استحکام استخوان‌ها پس از تعویض مفصل زانو داشته و برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. برای دریافت کلسیم می‌توانید مصرف مواد غذایی ماست، دوغ، بادام، کلم بروکلی، سبزیجات سبز تیره، لوبیا سبز و … را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین، برای دریافت ویتامین D نیز می‌توانید از مواد غذایی مانند ماهی سالمون، انواع ماهی‌های روغنی، تخم مرغ، قارچ، لبنیات و … استفاده کنید.

  • زینک

ماده معدنی زینک یا روی نیز، برای بهبود زخم و تقویت سیستم ایمنی مفید بوده و افزون بر این، به جلوگیری از پوکی استخوان نیز کمک می‌کند. با مصرف غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، حبوبات و مغزها، صدف، لبنیات، لوبیا و … می‌توانید مقدار متوسطی از این ماده معدنی را برای بدن خود تامین کنید.

بهترین میوه بعد از تعویض مفصل زانو

از جمله میوه های مفید که می‌توانید آن‌ها را بعد از عمل تعویض مفصل زانوی خود مورد استفاده قرار دهید، می‌توان به توت‌فرنگی، پرتقال و مرکبات، کیوی، انار، بلوبری و … اشاره کرد. چرا که میوه‌های خانواده توت و همچنین خوراکی‌های دیگری مانند مرکبات، اسفناج، چغندر، کلم بنفش، لوبیا و … سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که با تقویت سیستم ایمنی بدن، به کاهش عوارض و عفونت‌ بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کمک خواهند کرد.

افزون بر موارد گفته شده، آناناس نیز از جمله بهترین میوه‌ها بعد از جراحی تعویض مفصل زانو است که به عنوان یک میوه گرمسیری، حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و آنزیم‌های دارای خاصیت ضد التهابی بوده که ضمن کمک به هضم غذا، در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع‌تر زخم‌ها بعد از جراحی کاملا موثر است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *