راه رفتن بعد عمل مفصل زانو

راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چگونه است؟ چه نکاتی برای راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو وجود دارد؟ پیاده‌روی بعد از تعویض مفصل زانو چه تاثیری در روند بهبودی بیمار خواهد داشت؟ چه زمانی پس از تعویض مفصل زانو، امکان راه رفتن وجود دارد؟ جراحی تعویض مفصل زانو برای بسیاری از افراد مبتلا به درد و محدودیت حرکتی به دلیل آرتروز یا آسیب‌های دیگر انجام می‌شود. موفقیت این روش درمانی به میزان زیادی به تمرینات و مراقبت‌های بعد از عمل بستگی دارد. راه رفتن و پیاده‌روی یکی از مراحل ضروری در روند درمانی و بازگشت به فعالیت‌های روزمره بیمار است که به دلیل افزایش گردن خون، سرعت بهبودی بیمار را افزایش می‌دهد. در این مقاله به نکات بیشتری در این مورد پرداخته‌ایم.

راه رفتن بعد تعویض مفصل زانو

راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو چه زمانی امکان‌پذیر است؟

امکان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو و زمان مناسب برای شروع آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وضعیت جسمی بیمار و سوابق بیماری‌های او، نوع جراحی انجام شده، سن بیمار و … اشاره کرد. بسیاری از بیماران در روز جراحی یا روز بعد از آن، قادر به ایستادن بوده و می‌توانند با کمک فیزیوتراپیست یا پرستار، چند قدم برداشته که در این مرحله، حتما باید از واکر یا عصا برای حفظ تعادل و کاهش فشار بر روی زانو استفاده شود. بعد از گذشت یک هفته بعد از جراحی، بیمار می‌تواند همچنان با استفاده از وسایل کمکی واکر یا عصا و تحت نظر فیزیوتراپیست، به تدریج راه رفتن را آغاز کند. همچنین در این مدت، تمرینات تقویتی و اصلاحی مناسب برای بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات بیمار انجام خواهد شد. در هفته‌های بعد نیز، بیمار به تدریج قادر خواهد بود مسافت‌های بیشتری را طی کرده و تمرینات بیشتری برای بهبود تعادل و استحکام عضلات انجام دهد.

مراقبت های لازم برای راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو افزون بر تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عوارض ناشی از این عمل جراحی، نقش موثری در توانایی فرد در راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو خواهد داشت. افزون بر این، نکات مراقبتی دیگری وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها قدرت و دامنه حرکتی خود بعد از عمل را بهبود ببخشید. از جمله این اقدامات مراقبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا وسایل کمک می‌کند تا فشار کمتری به زانوی تازه جراحی‌شده وارد شود. به همین دلیل بهتر است تا زمانی که پزشک یا فیزیوتراپیست توصیه می‌کند، از واکر یا عصا استفاده کنید.
  • همچنین استفاده از کفش‌های مناسب و مجهز به کفی نرم، نقش موثری در بهبود توانایی فرد برای راه رفتن بعد تعویض مفصل زانو خواهد داشت.
  • برای راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو بهتر است گام‌های کوتاه و آهسته برداشته و در مورد نحوه راه رفتن پس از عمل، توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپ را به خوبی رعایت کنید. همچنین لازم است هنگام راه رفتن، ستون فقرات خود را صاف نگه داشته و وزن بدن را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.
  • تمرینات تقویتی و اصلاحی که توسط فیزیوتراپیست توصیه می‌شود را به طور منظم انجام دهید تا عضلات اطراف زانو تقویت شوند. این حرکات و تمرینات برای بهبود دامنه حرکتی زانو و کاهش خشکی زانو پس از عمل به خوبی موثر هستند.
  • از حمل بار سنگین و یا انجام فعالیت‌هایی که فشار مضاعفی برای زانوها خواهند داشت، اجتناب کرده و همچنین، از حرکات ناگهانی یا پیچیدن زانوهای خود خودداری کنید.

مراجعه منظم به پزشک و انجام تمرینات اصلاحی فیزیوتراپیست نیز، بهبودی سریع‌تری برای فرد خواهد داشت.

میزان راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

میزان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به عوامل مختلفی بستگی داشته و به همین دلیل ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. از جمله این عوامل می‌توان به وضعیت سلامت عمومی فرد، انجام عمل تعویض مفصل زانو از نوع جزئی، نیمه یا ناکامل، نوع تمرینات فیزیوتراپی و میزان پیشرفت بیمار، میزان تحمل درد در بیمار و … اشاره کرد.

در واقع پزشک و فیزیوتراپیست بر اساس وضعیت بیمار و میزان پیشرفت او، برنامه و دستورالعمل‌هایی را مشخص خواهند کرد که طی آن، توانایی بیمار برای راه رفتن و میزان مسافت طی شده توسط او به تدریج افزایش پیدا کند. شما همچنین می‌توانید با رعایت مراقبت های لازم و توصیه‌های بهترین دکتر ارتوپد در شرق تهران این توانایی را در خود تقویت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *