جراحی آسیب ورزشی زانو

درمان آسیب های ورزشی زانو

درمان آسیب های ورزشی زانو روش های متعدد و پیشرفته‌ای دارد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دقیقا چه زمانی باید برای بررسی این آسیب ها به پزشک مراجعه کرد؟ برای پیشگیری از آسیب دیدگی زانو حین ورزش چه کاری باید انجام داد؟ در این مقاله به تمامی این موارد پرداخته و روش های مختلف درمان آسیب دیدگی زانو را بیان کرده‌ایم.

درمان آسیب ورزشی زانو

آسیب های ورزشی زانو چیست؟

انجام ورزش به خصوص در سطح حرفه ای در برخی افراد باعث ایجاد آسیب جدی به زانو می‌شود. برخی از آسیب هایی که ممکن است در حین ورزش به زانو وارد شود عبارتند از:

  • پارگی و آسیب مینیسک زانو

آسیب به این ناحیه از زانو معمولا به دلیل ضربه و یا حرکت و چرخش ناگهانی بر روی پاشنه ایجاد می‌شود. از نشانه های پارگی مینیسک زانو احساس درد و تورم در اطراف زانو و همچنین کاهش شعاع حرکتی زانو است. لازم به ذکر است پارگی مینیسک در افراد مسن حتی با کوچکترین ضربه به زانو بسیار محتمل است.

  • کشیدگی و پارگی رباط زانو

رباط ها وظیفه اتصال ماهیچه‌ها به استخوان را داشته و مانع از حرکت اضافی و جابه‌جایی استخوان‌ها می‌شوند. رباط در سه ناحیه جلو زانو (قدامی)، جانبی (طرفین) و خلفی (پشتی) قرار می‌گیرد. آسیب به رباط ها در 3 درجه از کشیدگی تا پارگی کامل تقسیم‌بندی می‌شود. اصولا بیشترین آسیب در ورزش هایی مانند فوتبال که احتمال ضربه بیشتر است بر روی رباط قدامی رخ می‌دهد. درواقع فوتبالیست‌ها بیشترین آمار درمان آسیب های ورزشی زانو را به خود اختصاص داده‌اند.

  • شکستگی زانو

از دیگر موارد از آسیب های ورزشی بر روی زانو شکستگی کشکک زانو است و بیشتر به دلیل زمین خوردن و افتادن از ارتفاع ایجاد می‌شود.

  • در رفتگی زانو

از بیشترین آسیب های محتمل بر روی زانو در رفتگی زانو در ورزش است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به دلیل کشیدگی و حرکت نامتعارف زانو، استخوان زانو از محل خود خارج می‌شود.

  • التهاب بورسیت ها

بورسیت کیسه های پر از مایع است که باعث لغزیدن و حرکت رباط ها بر روی یکدیگر می‌شوند. گاهی عواملی مانند ضربه و یا فشار زیاد بر روی زانو باعث ایجاد اختلال در عملکرد بورسیت ها و ایجاد تورم شده و باعث ساییدگی و خراشیدن رباط ها و استخوا‌ن‌ها در این ناحیه می‌شوند.

  • سندرم باند ایلیوتیبیال

این عارضه بیشترین احتمال را بر روی ورزشکاران دو میدانی دارد. در این آسیب زانو، باند ایلیوتیبیال به مفصل خارجی زانو ساییده شده و باعث ایجاد درد و سوزش شدید در زانو می‌شود.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل لگن

علائم آسیب دیدگی ورزشی زانو

برای شناخت علائم آسیب به زانو ابتدا باید بدانیم که هر نوع حرکت ورزشی چه آسیبی به نواحی مختلف بدن وارد می‌کند. شایان ذکر است این علائم برای همه افراد یکسان نبوده و با توجه به شدت آسیب برای هر فرد متفاوت خواهد بود. در ادامه برخی از نشانه‌ها و علائم آسیب دیدگی زانو را بیان می‌کنیم.

  • احساس درد با شدت متفاوت به صورت مداوم و یا مقطعی در زمان انجام فعالیتی خاص، از نشانه های آسیب به زانو است.
  • زانوی آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی متورم شود. گاهی شاید تورم به حدی باشد که محدودیت در حرکت زانو را ایجاد کرده و یا با احساس درد و ناراحتی همراه باشد.
  • در صورتی که رباط‌ های زانو آسیب ببینند، ممکن است احساس استحکام کمی در زانوی خود داشته باشید.  
  • در برخی موارد، آسیب دیدگی زانو باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی در این ناحیه می‌شود. به عنوان مثال، صدای خراشیدن یا ساییدگی استخوان ها؛ در این زمان باید درمان آسیب ورزشی زانو هرچه سریع تر انجام شود.
  •  آسیب دیدگی زانو ممکن است باعث محدودیت حرکتی زانو شود. شعاع حرکتی مانند خم کردن زانو و یا صاف کردن زانو با مشکل و درد همراه شود.

به هر حال، لازم به ذکر است که تشخیص نهایی آسیب وارد شده به زانو و نیز درمان آسیب ورزشی باید توسط بهترین جراح آسیب های استخوانی انجام شود. 

بیشتر بخوانید: بازسازی رباط های صلیبی زانو

روش‌های درمانی آسیب‌‌ دیدگی ورزشی زانو

روش درمان آسیب دیدگی زانو با توجه به شدت و نوع آسیب متفاوت است. برخی از متداول ترین روش های درمانی را در ادامه بیان خواهیم کرد:

درمان خانگی آسیب های ورزشی زانو

برخی از درمان های خانگی آسیب ورزشی زانو عبارتند از موارد گفته شده در زیر:

  • برای کاهش درد و تورم توصیه می‌شود از کمپرس یخ بر روی زانو استفاده کنید.
  • استراحت و عدم حرکت دادن زانو تاثیر زیادی در روند بهبودی زانو دارد.
  • استفاده از زانو بند برای عدم تحت فشار قرار دادن زانو نیز از جمله راهکارهای توصیه شده و درمان‌های خانگی است.

این روش های خانگی معمولا فقط درد را کاهش خواهند داد اما آسیب وارد شده را برطرف نکرده و باید حتما از تکنیک‌های درمانی آسیب ورزشی استفاده شود. 

درمان پزشکی آسیب های ورزشی زانو

درمان‌ های پزشکی آسیب های ورزشی زانو نیز عبارت است از:

  • تجویز بریس برای جلوگیری از حرکت زانو
  • تجویز فیزیوتراپی و کاردرمانی برای تقویت عضلات نگهدارنده زانو
  • استفاده از داروهای غیر استروئیدی برای کاهش درد و التیام تورم زانو. لازم به ذکر است مصرف دارو باید طبق نظر پزشک بوده و از مصرف خودسرانه آن ها جدا خودداری کنید.

درمان آسیب های زانو به روش جراحی

روش های جراحی آسیب های ورزشی زانو نیز به صورت زیر است:

  • آرتروسکوپی زانو: در صورت که رباط صلیبی زانو دچار آسیب و پارگی شود، یکی از روش های درمان جراحی آرتروسکوپی است. در این روش با ایجاد سوراخی کوچک بر روی زانو و استفاده از دستگاه مخصوص به ناحیه آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و اقدامات لازم برای درمان رباط آسیب دیده از این طریق صورت می‌گیرد.
  • جراحی زانو: پزشک متخصص بر روی زانو با ایجاد برش به بافت آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و فرآیند درمان انجام می‌شود.
  • جراحی تعویض مفصل زانو: در مواردی که آسیب به زانو زیاد بوده و انجام عمل تعویض مفصل زانو نیاز باشد، از این تکنیک استفاده می‌شود.

در صورتی که احساس درد و فشار شدید و انقباض در ناحیه زانو را داشتید، سریعا برای جلوگیری از آسیب جدی به زانو اقدامات درمانی مناسب را تحت نظر بهترین متخصص انجام دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *