درد بعد از تعویض مفصل زانو

درد بعد از تعویض مفصل زانو

درد بعد از تعویض مفصل زانو چگونه است؟ علت درد بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟ برای کاهش دردها و ناراحتی‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه روش‌هایی وجود دارد؟ درد پس از تعویض مفصل زانو یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از بیماران پس از این عمل جراحی با آن روبرو می‌شوند. برخی از افراد ممکن است پس از جراحی احساس درد شدیدی داشته باشند که حتی تحمل آن دشوار باشد. اما در واقع، درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کاملا طبیعی بوده و معمولا بعد از چند هفته کاهش می‌یابد. اما اگر این دردها و ناراحتی‌ها مداوم بوده و با گذشت زمان شدیدتر شود، ممکن است علت دیگری مانند عفونت، مشکلات تراز مفصل، حساسیت به فلز و … داشته باشد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد، تعویض مفصل زانو یک عمل موفقیت و رضایت‌بخش است. با این حال، اگر پس از عمل درد شدیدی احساس کنید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص ارتوپد علت درد شما را بر اساس علائم و نتایج معاینات تشخیص داده و با استفاده از روش‌های مختلف مانند داروها، فیزیوتراپی و یا روش‌های دیگر، به شما کمک می‌کند تا درد خود را کنترل کرده و فرآیند بهبودی را تسریع بخشید.

کاهش درد بعد از تعویض مفصل زانو

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

برای مقابله و درمان دردهای شدید و مداوم پس از جراحی تعویض مفصل زانو در ابتدا باید علت آن را به درستی مشخص شود. در اینجا به برخی از علل شایع درد پس از تعویض مفصل زانو می‌پردازیم:

  • شل شدن ایمپلنت: این موضوع می‌تواند درد شدیدی را برای بیمار به ایجاد کرده و معمولاً پس از سال‌ها بعد از تعویض مفصل زانو رخ می‌دهد. شل شدن ایمپلنت زانو که می‌تواند یکی از دلایل ناراحتی و دردهای مداوم فرد باشد، هیچ‎‌گاه بلافاصله بعد از جراحی ایجاد نمی‌شود.
  • عفونت: عفونت یک مشکل جدی است که پس از عمل برای برخی از افراد رخ داده و موجب افزایش درد و ناراحتی‌های آنان می‌‍شود. این مشکل با علائم و نشانه‌های خاصی همراه بوده که نیازمند بررسی و درمان فوری است.
  • مشکلات مربوط به کاسه زانو: مشکلات کاسه زانو نیز، یکی از دلایل اصلی درد پس از تعویض مفصل زانو بوده و این مشکلات افزون بر این، ممکن است به ناتوانی در حرکت منجر شوند.
  • مشکلات تراز بندی ایمپلنت: وجود مشکل و نقص در تراز بندی ایمپلنت می‌تواند به‌طور مستقیم موجب درد و ناراحتی فرد پس از عمل تعویض زانو شود.

سایر علل احتمالی مانند بورسیت، سندرم درد منطقه‌ای پیچیده و عصب فشرده‌شده نیز می‌توانند باعث درد مداوم بعد از تعویض مفصل زانو شوند.

بیشتر بخوانید: خشکی زانو بعد از تعویض مفصل زانو

راه‌های کاهش درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

هرچند درد پس از تعویض مفصل زانو در حالت کلی به تدریج کاهش می‌یابد، اما روش‌های متعددی نیز وجود دارد که می‌توانند به کاهش درد کمک کنند، از جمله این روش‌ها عبارتند از:

  • بهتر است روزانه یک پیاده‌روی در مسافت کوتاه داشته باشید.
  • بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و یا انجام حرکات اصلاحی تجویز شده از سوی دکتر مازیار نفیسی، بهتر است پاهای خود را به سمت بالا نگه داشته و همچنین از کمپرس سرد بر روی منطقه جراحی شده استفاده کنید.
  • مصرف داروهای تسکین دهنده درد نیز به خوبی به کاهش دردهای شما کمک می‌کند؛ البته لازم است تا از مصرف خودسرانه داروها خودداری کرده و در این مورد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • در انجام فعالیت‌های خود این نکته را در نظر داشته باشید که فشار زیادی بر روی مفصل جراحی شده وارد نشود.
  • از کرم‌ها و پمادهای مناسب یا چسب‌های موضعی ضد درد برای کاهش دردهای خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

علائم و تشخیص درد پس از عمل تعویض مفصل زانو

برای تشخیص درد بعد از تعویض مفصل زانو در ابتدا باید به علائم آن توجه کرد. از جمله مهم‌ترین علائم و نشانه‌های درد پس از تعویض مفصل زانو که به پزشک در تشخیص آن کمک می‌کند، عبارتند از:

  • تغییر شکل در ناحیه زانو که ممکن است نشانه‌ای از مشکلات کشکک زانو باشد.
  • بروز دردهای شدید و ناگهانی که در بیشتر موارد بر اثر شکستگی یا آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد.
  • وجود تورم، التهاب، قرمزی، تب و … نیز از جمله علائم عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو است.
  • دردهای مداوم و مکرر هنگام راه رفتن یا بالا پایین رفتن از پله‌ها که ممکن است ناشی از شل شدن ایمپلنت و یا مشکلات مربوط به کاسه زانو باشد.

جراح زانو افزون بر این علائم، معاینات فیزیکی و آزمایشات لازم را نیز انجام داده تا ضمن تشخیص علت درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، اقدامات درمانی لازم را به خوبی انجام دهد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *