بازگشت به زندگی بعد تعویض مفصل زانو

زندگی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

زندگی پس از جراحی تعویض مفصل زانو بعد از چه مدت امکان‌پذیر است؟ چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می توان به زندگی عادی بازگشت؟ مدت استراحت و دوران بهبودی بعد از عمل زانو چقدر است؟ تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی پیچیده است که در طول آن، مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. در حالت کلی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو حدود سه تا چهار ماه زمان لازم است تا فرد بتواند فعالیت‌های روزمره خود را از سر گرفته و به زندگی عادی بازگردد. همچنین لازم است تا بیمار در طول دوران ریکاوری تعویض مفصل زانو به خوبی استراحت کرده و از انجام فعالیت‌های سنگین که سبب ایجاد فشار بر مفصل زانو می‌شود، اجتناب کند. مدت زمان بازگشت بیمار به زندگی عادی و روزانه پس از جراحی تعویض مفصل زانو، ممکن است با توجه به سوابق پزشکی، نوع عمل انجام شده و … از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

زندگی بعد تعویض مفصل زانو

چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می توان به زندگی عادی بازگشت؟

مدت زمان بازگشت به فعالیت‌های روزانه و بهبودی کامل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. برای بهبودی بهتر و سریع‌تر بعد از تعویض مفصل زانو معمولاً پیشنهاد می‌شود که از عصا یا واکر برای حدود شش تا هفت هفته استفاده کنید تا هنگام راه رفتن، کمترین فشار بر روی زانوی جراحی شده وارد شود. البته در برخی موارد، این مدت زمان ممکن است حدود سه ماه یا بیشتر طول بکشد، به خصوص اگر درد و التهاب پس از عمل همچنان ادامه داشته باشد. در این بازه زمانی، بافت اسکار بهبود پیدا کرده و عضلات به تدریج قدرت خود را باز می‌یابند.

برای انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین بدنی نیز لازم است تا زمان بهبودی کامل صبر کرده و در این مورد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

رانندگی کردن نیز تا چند هفته بعد از تعویض مفصل زانو ممنوع بوده و برای شروع آن بهتر است تا هنگامی که قادر به خم و راست کردن کامل زانوی خود با حداقل درد باشید، صبر کنید. معمولاً پس از چهار تا شش هفته بعد از تعویض مفصل، می‌توانید زانوی خود را خم کنید اما بهتر است برای شروع رانندگی بعد از جراحی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زمان بازگشت به کار بعد از تعویض مفصل زانو نیز بسته به نوع کار و فعالیتی که انجام می‌دهید، از شش تا دوازده هفته پس از عمل متغیر است. پس از بهبودی و استراحت کافی پس از عمل تعویض مفصل، شما می‌توانید به کار و حرفه خود ادامه داده اما لازم است در این مورد نیز با پزشک خود و یا دکتر مازیار نفیسی مشورت کرده و در صورت تایید پزشک، فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

دوره ریکاوری بعد از تعویض مفصل زانو چه مدت طول می‌کشد؟

همان گونه که گفته شد، سرعت بهبودی و کامل شدن دوران بهبودی در افراد با شرایط مختلف، متفاوت بوده اما لازم است تا با استراحت کافی و رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو و همچنین پرهیز از فعالیت‌های سنگین فیزیکی به بهبودی سریع‌تر خود کمک کنید. افزون بر این، در دوران ریکاوری تعویض مفصل زانو بهتر است از عصا و یا واکر هنگام راه رفتن کمک بگیرید، از بالا و پایین رفتن در پله‌ها اجتناب کنید، هنگام برخاستن، خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو و … به زانوی جراحی شده خود فشار وارد نکنید و همچنین هنگام نشستن، پای جراحی شده را در حالت آویزان قرار ندهید. بعد از گذشت مدت زمانی حدود 4 تا 6 هفته بعد از تعویض مفصل زانوی خود باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت تایید او، فعالیت‌های عادی و روزانه خود را از سر بگیرید.

نتیجه گیری

پس از بهبودی کامل و پشت سر گذاشتن دوران بهبودی تعویض مفصل زانو، به مرور زمان به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزانه خود باز خواهید گشت. حتی این احتمال وجود دارد که بتوانید فعالیت‌هایی را آغاز کنید که قبلا به دلیل زانودرد قادر به انجام آن‌ها نبودید و به طور کلی، کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. برای بازگشت به زندگی عادی پس از جراحی تعویض مفصل زانو باید ضمن رعایت مراقبت‌ها و نکات گفته شده، از پزشکان متخصص کمک گرفته و با مراجعه منظم، وضعیت بهبودی خود پس از عمل تعویض مفصل زانو را ارزیابی کرده و مورد بررسی قرار دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *