رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل زانو

رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل زانو چگونه است؟ چه زمانی برای برقراری رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل زانو مناسب است؟ چه نکاتی را باید برای نزدیکی بعد از تعویض مفصل زانو در نظر داشت؟

تعویض مفصل زانو یکی از روش‌های جراحی پیشرفته و در عین حال پیچیده است که برای افرادی که به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌های زانویی شدید، آرتروز زانو یا سایر مشکلات مفصلی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. این فرآیند جراحی باعث افزایش کیفیت زندگی افراد و کاهش دردهای ناحیه زانو هنگام فعالیت‌های روزمره‌شان می‌شود. اما پس از جراحی تعویض مفصل زانو، برخی از افراد ممکن است سوالات و ابهاماتی درباره فعالیت جنسی پس از این فرآیند داشته باشند. همچنین، بسیاری از بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل زانو برای مدتی تا حدود چند ماه ممکن است برای انجام برخی از فعالیت‌های خود با مشکل مواجه بوده و یا به دلیل ترس از مفصل زانوی جدید یا افزایش شدت درد در ناحیه جراحی شده، از انجام بسیاری از فعالیت‌ها اجتناب کنند.

به همین دلیل در این مقاله، به بررسی تأثیر جراحی تعویض مفصل زانو بر رابطه جنسی فرد پرداخته و راهکارهایی برای ادامه روابط جنسی پس از این جراحی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا برای افزایش رضایت و کیفیت زندگی افراد پس از جراحی بسیار حائز اهمیت است.

نزدیکی بعد از تعویض مفصل

بهترین زمان برای رابطه جنسی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

پس از بهبودی کامل بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو می‌توانید رابطه‌ی جنسی خود را از سر گرفته و البته می‌توانید در این خصوص با پزشک متخصص نیز مشورت کنید. بیشتر بیماران پس از پایان دوره‌ی نقاهت، دیگر دردی در زانوی خود نداشته و دامنه‌ی حرکت زانویشان افزایش می‌یابد؛ بنابراین فعالیت‌هایی را که قبلاً برایشان دشوار بوده است، با سهولت بیشتری انجام می‌دهند. معمولاً دوره‌ی نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو حدود ۱۲ هفته به طول می‌انجامد و بعد از آن، بیشتر بیماران قادر به انجام فعالیت‌های روزمره‌ی معمولی خود می‌شوند. اگر تمرینات فیزیوتراپی را به خوبی انجام داده باشید و پزشک تأیید کند که هیچ مشکلی برای شروع فعالیت‌های روزمره وجود ندارد، می‌توانید پس از حدود ۱۲ هفته، رابطه‌ی جنسی خود را نیز از سر بگیرید. اما بهتر است قبل از آغاز هرگونه فعالیت جنسی، با پزشک خود مشورت کنید.

تأثیر جراحی تعویض مفصل زانو بر رابطه‌ جنسی

جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است در ابتدا محدودیت‌هایی در برقراری رابطه جنسی برای فرد ایجاد کند اما پس از دوران نقاهت و بهبودی کامل، کیفیت رابطه جنسی را افزایش داده و با کاهش و یا از بین رفتن دردهای مفصل زانو، ناراحتی‌ها و محدودیت‌های حرکتی فرد را از بین برده و با افزایش تحرک مفصل زانو به بهبود فعالیت جنسی او کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

نکات مهم رابطه‌ جنسی پس از تعویض مفصل زانو

برای برقراری رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل زانو لازم است نکات مراقبتی توصیه شده از سوی دکتر مازیار نفیسی شامل موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. از قرار دادن وزن خود یا شریک جنسی بر روی زانوی جراحی شده خودداری کنید.

۲. از انجام فعالیت‌های زیاد و سنگین هنگام برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید و در عوض، رابطه‌ی جنسی ملایم و آرام داشته باشید.

۳. از انجام حرکات چرخشی در حین رابطه جنسی پرهیز کنید.

۴. زانوی جراحی شده را نباید بیشتر از خط ناف بالا ببرید.

۵. در شروع رابطه‌ی جنسی، وضعیت‌هایی که فشار کمتری به زانوی جراحی شده وارد می‌شود را انتخاب کنید.

۶. با استفاده از یک بالش، وضعیت پای خود را طوری تنظیم کنید که فشار کمتری به آن وارد شود.

در واقع، قبل از بازگشت کامل به فعالیت‌های عادی و روزانه قبلی، لازم است بافت‌های نرم اطراف مفصل که در طی جراحی آسیب دیده‌اند، بهبود یابند. این موضوع حائز اهمیت بوده زیرا ممکن است در طول رابطه جنسی، مشکلاتی برای شما و مفصل مصنوعی‌ ناحیه زانو ایجاد شود.

یکی از مسائل مهم پس از تعویض مفصل زانو، دررفتگی مفصل است که نیاز به توجه فوری داشته و در بیشتر موارد به مراجعه مجدد به بیمارستان نیاز دارد. به همین دلیل، توصیه شده است که حین رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل زانو، از موقعیت‌هایی که می‌تواند منجر به دررفتگی مفصل شود، اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *